איך תהפכו רעיון מוסיקלי לפרוייקט בכמה צעדים?

איך תהפכו רעיון מוסיקלי לפרוייקט בכמה צעדים?


נסעתם באוטובוס ועלה לכם בראש הביט המושלם לקטע טראפ חדש.
אתם במקלחת ומוצאים את עצמכם עושים קולות שניים למלודיה שהמצאתם לפני רגע.
בתור לבנק שמעתם ברקע שיר פופ וחשבתם שהוא ישמע מדהים על מקצב רגאיי.
הנה שיטה פשוטה ויעילה שתעזור לכם להפוך את הרעיון לפרוייקט בכמה צעדים:
דבר ראשון:
מקליטים. בכל טלפון יש אפליקציית הקלטה מובנית המאפשרת הקלטה ברמה סבירה וייצוא שלה לפחות ל-mp3 אם לא ל-wav.  יש כמובן אפליקציות ייעודיות המאפשרות גם עריכה, אבל לא חייבים.

אז מה מקליטים בדיוק? את הרעיון – כמו שהוא כרגע נשמע לכם בראש.
אל דאגה, זו לא תהיה ההקלטה שתופיע בקטע הסופי, אז לא צריך להקליט ביצוע מושלם (אם במקרה יוצא לכם ביצוע מושלם, מה טוב) אלא רק ללכוד את הרעיון כדי שלא יתאדה לחלל.
קחו אפילו כמה טייקים ברציפות, ייתכן מאוד שתוך כדי ביצוע יעלו לכם רעיונות חדשים ומעניינים שיהיה חבל לוותר עליהם.
חשבתם על ביט? אפשר להקליט ביט-בוקס.
חשבתם על צליל סינתטי- עשו ווקליזציה – כלומר חיקוי של הצליל בעזרת הקול שלכם. (זו טכניקה שימושית מאוד מתחום עיצוב הסאונד)
חשבתם על קולות שחורגים מהמנעד הטבעי שלכם? שירו אוקטבה למעלה או למטה.
בסופו של דבר צריך להיות לכם בטלפון "שרבוט" כללי מאוד של הרעיון שעבר לכם בראש, זה הכל.
השלב הבא:
העברת הקבצים שהקלטתם אל תוכנת ההפקה שלכם (DAW), עריכה בסיסית וסידור על ציר הזמן.
זה לא באמת קריטי אם תפיקו בתוכנת קיובייס, אייבלטון, סטודיו וואן, אף אל סטודיו או תוכנה אחרת.

מתוך הקובץ (או הקבצים) שהקלטתם, ערכו החוצה את מה שלא רלוונטי – טייקים שלא סיימתם, קטעי שקט בין טייקים וכו', וסדרו את הטייק הנבחר על ציר הזמן כך שהוא מתחיל בתחילת תיבה.
מכאן, הפעילו את המטרונום בתוכנה ונסו להעריך את הטמפו של הההקלטה שלכם ע"י שינוי הטמפו של התוכנה. המטרה היא לא להגיע לסנכרון מוחלט בין ההקלטה לתוכנה (רוב הסיכויים שהטמפו של ההקלטה לא נשאר קבוע) אלא רק לקרב ביניהם באופן יחסי, כלומר להבין אם הטמפו של ההקלטה הוא באיזור ה-80 או ה-160 למשל.
לאחר שהגענו לסביבת טמפו קרובה אפשר להתחיל בעריכה בסיסית של ההקלטה:
לחתוך את האודיו בנקודות קריטיות, (במקרה של ביט-בוקס מדובר בנקודות שלפני כל "תוף", במקרה של שירה זה יכול להיות בתחילת הברה, בנקודות של ליין מלודי כלשהו זה יכול להיות בכל תחילת תו חדש) והזזת ה"פארטים / קליפים" לכיוון נקודת הגריד הקרובה ביותר.
הכוונה היא לאו דווקא להגיע למצב של 100% ישיבה על הגריד כי ברוב המקרים לא נרצה לחסל את ה"פיל" של ההקלטה המקורית אלא רק לאפשר לה לשבת יחד עם אלמנטים חדשים שנוסיף לפרוייקט.
כשההקלטה יושבת על הגריד ונשמעת טוב גם כשהמטרונום פועל, אפשר לפתוח טיונר כדי לבדוק שהתוים ששרנו נמצאים במקומם מבחינת גובה הצליל או שיש צורך בתיקונים ע"י כלי פיץ' ידניים או פלאגינים כמו אוטוטיון.
כמו בתיקוני הזמן שהוזכרו קודם, עדיף להתקרב אל הפיץ' המושלם ולא להגיע אליו ב-100% על מנת לשמור על אופן ההקלטה המקורי.

מכאן – אפשר להתייחס אל הפרוייקט כמו אל כל פרוייקט רגיל – ההקלטה שלכם משמשת אך ורק כ-Guide, כלומר היא שם כדי להזכיר לכם מה הרעיון שסביבו בנוי הקטע, ואתם יכולים להוסיף תפקידים אחרים שיביאו לידי ביטוי את הרעיון הזה.
לאחר שהוספתם תופים איכותיים שמחליפים את הביט-בוקס שהקלטתם, הקלטתם שירה במיקרופון טוב או שחזרתם את הסאונד מההקלטה בעזרת סינתיסייזר באולפן, אפשר למחוק את ההקלטה המקורית מהפרוייקט ולהמשיך הלאה עד לסיום הקטע.
בהצלחה חברים!
לכל שאלה או התייעצות לגבי פיתוח רעיון מוסיקלי, הקלטות, עריכות בתוכנות הפקה, אתם מוזמנים להשאיר שם וטלפון בטופס ונשמח לחזור אליכם ולענות לכל השאלות.
מכללת Just Music – המסע המוסיקלי שלך מתחיל כאן!

השאירו תגובה

השארו מעודכנים וקבלו טיפים ומדריכים למייל