איך מתאימים קולות רקע למנגינה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

איך מתאימים קולות רקע למנגינה? הדרך הפשוטה ביותר

קולות רקע (back vocals) מלווים אותנו כבר שנים ארוכות
במוזיקה המודרנית (והיו שם עוד הרבה לפניה),
הם נמצאים כמעט בכל בשיר שאנחנו שומעים היום,
ובחלק גדול מאוד מהז’אנרים המוסיקלים הפופולריים היום. 

אין ספק שקולות הרקע מקפיצים את השיר למעלה,
הם יכולים לעזור לנו להביא את השיר למקומות שונים
למשל יכולים לעזור לנו ליצור מתח בשיר,
ליצור תחושה של הרמוניה,
לעבות ולהדגיש את הפן הווקאלי בשיר ועוד ועוד. 

יש הרבה מאוד סוגים שונים של קולות רקע
יש כאלו ששרים את אותם מילים ואותה מנגינה שהזמר שר
רק במרווח מתאים גבוה או נמוך יותר.
יש כאלו שעושים תפקיד שונה לגמרי בשיר
מאשר הזמר וממש ממלאים את תפקיד הכלים ההרמוניים בשיר
(למשל כמו גיטרה או פסנתר) בכך שהם יוצרים את האקורדים בעצמם. 

יש קולות רקע של ‘ריפים’ מסוימים או סלסולים שמקשטים את השיר
(למשל- סלסוליי R&B, מעוואלים במוזיקה טורקית/ מזרחית וכו’) ועוד רבים ואחרים..

קולות רגע

רוצים ללמוד עוד על קולות רקע? לפרטים על מסלולי הלימודים שלנו לחצו כאן >>

אבל- איך אנחנו יכולים ליצור קולות רקע שיתאימו לשיר, לסולם ולא יזייפו?

הדרך הכי טובה היא להתחיל ולהסתכל על האקורדים בשיר
במוזיקה פופולרית בתקופתנו רוב הפעמים
המנגינה שהזמר שר מתאימה לאקורדים שמנוגנים במקביל אליה. 

(כמובן לא כל השירים, ישנם אמנים שמאוד אוהבים לנגן אקורד שלא קשור למנגינה
ואולי בכלל המנגינה בחלק מסוים של השיר
בכלל לא באותו סולם של האקורדים- נגיד- סשה ארגוב, יוני רכטר ועוד..)

לכן- הדרך שנדבר עליה היום – היא פשוט להשתמש בצלילים של האקורד-

*אם ברקע מנוגן האקורד Cmaj7
נצטרך להבין מה הצלילים שמרכיבים אותו.
במקרה הזה- הצלילים הם דו, מי, סול וסי. 

*אחרי שהבנו מה הצלילים
אנחנו יכולים להשתמש בהם וליצור את הקולות.
קודם נצטרך להבין איזה מהם הזמר שר במנגינה.
למשל- אם הזמר שר בקטע הזה של המנגינה את הצליל מי,
יהיה יפה אם נוסיף לו קולות רקע בצלילים של דו, סול וסי.
(אפשר להיעזר בזיהוי הצליל בשימוש במקלדת, לנגן את הצלילים ולשמוע איזה מהם הוא שר).

*עכשיו אנחנו צריכים לחשוב על הפריסה של קולות הרקע
האם אנחנו רוצים שהקולות יהיו גבוהים מהמנגינה?
נמוכים מהמנגינה? גם וגם?
הכל יהיה יפה ומתאים לאוזן,
השאלה היא איך אתם רוצים שזה ישמע.

רוצים ללמוד עוד על קולות רקע? לפרטים על מסלולי הלימודים שלנו לחצו כאן >>

אם אנחנו רוצים ליצור תחושה ‘שעוטפת’ את המנגינה
כדאי ל’מקם’ את קולות הרקע גם למטה מהמנגינה וגם למעלה ממנה.
לדוגמא – אם הזמר ישיר את הצליל מי,
נשיר את הצליל דו שמתחתיו ומעליו את הצלילים סול וסי
כך שאנחנו יוצרים ארבעה קולות-
הבס- התו דו,
הטנור- התו מי,
האלט- התו סול
והסופרן- התו סי – שהוא הגבוה ביותר בהרמוניה שיצרנו. 

-אם אנחנו רוצים ליצור תחושה ‘מרחפת’ של ‘קולות מלאכים’
נוכל למקם את הצלילים גבוה מעל הצליל במנגינה.
אפשר להשאיר את הצלילים באותו טווח האוקטבה
של המנגינה או אפילו להעלות אותם אוקטבה למעלה ממנה.  

  • ניתן כמובן לשחק עם זה איך שאנחנו רוצים לפי
    השיקולים ההפקתיים שלנו ואיך שאנחנו רוצים שהקולות ישמעו.

לסיכום – זוהי דרך אחת, קלה ומגניבה ליצור קולות רקע
שאנחנו יודעים בוודאות שיתאימו למנגינה ולא יזייפו
דרך כיפית להעשיר את המוזיקה שלכם
ולגרום לה להישמע יותר ‘שלמה’ ומעניינת. 

השאירו תגובה

השארו מעודכנים וקבלו טיפים ומדריכים למייל