כיצד נייצר חשיבה יצירתית בתהליך ההפקה המוסיקלית?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

אתם לא יודעים איך ליצר חשיבה יצירתית
או באצם לחשוב מחוץ לקופסה?
כל מה שאתם יוצרים נשמע אותו דבר?
נתחיל בחדשות הטובות: אתם לא לבד.

כל אדם העוסק בתחום יצירתי כלשהו
בין אם מדובר בכתיבה, ציור או סריגה אמנותית
יגיע במוקדם או במאוחר לנקודה שבה ירגיש שהוא מתחיל לחזור על עצמו או שאין לו מה לחדש.
באצם יתקל במחסום חשיבה יצירתית.
לכן, העצה הראשונה שלי בעניין היא להבין שהתחושה הזו לא רק נפוצה אלא ממש חלק בלתי נפרד מחיי היצירה.

כשמסתכלים על יצירה מקורית של אמן אחר ניתן לחשוב שמדובר באדם שאצלו הדברים “כן עובדים”,
כלומר שהרעיונות נובעים ממנו באופן טבעי – בשונה מאצלנו.

אבל, כשמביטים “מאחורי הקלעים” אל שגרת היום וצורת העבודה של אמנים יצירתיים רבים מגלים דברים אחרים בנוגע לחשיבה יצירתית:

  1. היצירה המיוחדת שאליה נחשפנו היא בדרך כלל תוצאה של רגעי יצירה מעטים מתוך שלל רגעים חסרי השראה.
  2. הרעיונות המבריקים ביצירה אינם “נורות שנדלקו במוחו של היוצר” ורק אז באו לידי ביטוי – אלא תגליות שהתגלו במקרה.

אז מה אפשר להסיק מכך לגבי תהליך חשיבה יצירתית?

  1. לאחר שקיבלנו את העובדה שתקיעות יצירתית היא חלק בלתי נמנע מתהליך היצירה,
    אפשר להתייחס לעניין לא כבעיה אלא כשלב
    כלומר להתמיד בניסיונות ולא להתייאש. עדיף להמשיך את העבודה ולעסוק בעשייה מאשר לעצור ולחכות לרגעי ההשראה.
    אי אפשר לאלץ רעיונות חדשים להגיע, ומוטב להתרכז בשגרת עבודה זורמת מתוך אמונה שהרעיונות החדשים תמיד מגיעים בסוף.
  2. רעיונות טובים מתגלים למי שקשוב אליהם.
    התקנתם פלאגין חדש ופתחתם אותו פעם ראשונה?
    קיבלתם בהשאלה סינתיסייזר ישן וחיברתם אותו רק כדי לראות אם הוא עדיין עובד?
    כדאי להיות מוכנים עם כפתור ההקלטה.
    באנגלית קוראים לזה “תאונות שמחות”,
    ואלה הרגעים שבהם בלי כוונה אנחנו נתקלים ברעיונות חדשים שאחרת לא היינו מגיעים אליהם.
    כדאי להיות רגישים בדיוק לרגעים האלה, שבהם אפשרות חדשה נפתחת ודרך לא מוכרת מופיעה פתאום.אולי בטעות הורדתם את הטמפו של קטע הטראנס שלכם ל-80?
    רגע לפני שעושים “Undo”, אולי זה עובד הרבה יותר טוב כקטע צ’יל אאוט?אולי העובדה שהשארתי את המיקרופון הפנימי של הלפטופ פתוח והוא מקליט את מה שקורה מסביבי ברכבת
    ויש על זה אפקט דיסטורשן של גיטרה ודיליי זו לא בעיה אלא משהו שאני כבר יכול לשמוע בראש את הביט שיהפוך את זה לקטע היפ הופ?
  3. מה אפשר לעשות ברגעים שאין השראה? אפשר להכין את הקרקע לרגעים שהם תהיה השראה.

רוצים ללמוד סאונד והפקה מוזיקלית? לפרטים על מסלולי הלימודים שלנו לחצו כאן >>

 

כשמגיעה ההשראה לצורך חשיבה יצירתית, אנחנו נרצה להיות מרוכזים ביישום שלה
ולא בדברים אחרים כמו חיבור כבלים או חיפוש צליל מסויים
ולכן הדבר הכי טוב לעשות כשההשראה איננה
הוא לארגן ולייעל את סביבת העבודה שלנו בכל דרך שניתן:
ארגון ספריות הסאמפלים בצורה הגיונית,
מחיקת פלאגינים שאינם בשימוש,
יצירת טמפלייט מושלם לפרוייקטים חדשים,
סידור פיזי של סביבת העבודה כך שאין כבלים שמפריעים לחבר מייד את מקלדת המידי,
חיבור המיקרופון כך שהוא מוכן להקלטה ועוד ועוד.

השאירו תגובה

השארו מעודכנים וקבלו טיפים ומדריכים למייל