ככה תצליחו לסיים פרויקטים במחשב

אתם כבר יוצרים תקופה,
יש לכם מלא פרויקטים לא גמורים במחשב
ואתם לא מצליחים לסיים אותם

אפשר להתחיל בלהסכים על כך שלסיים פרוייקטים
זה דבר שצריך להיות בעל חשיבות עליונה
לכל מי שרוצה שהמוזיקה שלו תגיע אל מעבר לגבולות האולפן.

כל עוד פרוייקט אינו גמור ומוכן להפצה,
הוא עדיין בגדר רעיון,
ורק כשהגענו לנקודה שבה אנחנו משחררים מידינו
את היצירה שלנו – נוכל לתת לה מקום בעולם שבחוץ.

אז מה עוצר אותנו מלהכריז על פרוייקט כגמור,
ומה אפשר לעשות? הנה שתי דוגמאות:

 1. אני לא יודע לאן הקטע צריך להתפתח, מה אמור לקרות בו עכשיו.

זו נקודה שבה הרבה נתקעים,
במיוחד כשעובדים בשיטת ה”מאסטר לופ”
שבה מגבשים לופ של 4-8 תיבות לפני שיוצאים
לפרוס אותו על פני ציר הזמן לאורך זמן הקטע.

במידה וכל התפקידים כבר נכתבו (במסגרת המאסטר לופ למשל)
כלומר יש בס, ליד, כל התופים או כל אלמנט נוסף שחשבתם להוסיף לקטע),
השאלה היא איך פורסים את כל האלמנטים האלה
בצורה נכונה, או במילים אחרות – איך “פותרים” את המבנה.


בקטעים אלקטרוניים המיועדים לנגינה ע”י דיג’יי,
התשובה לשאלת המבנה פשוטה:
לכל סגנון יש מבנה טיפוסי שאמור לעזור לדיג’יי
לתקלט את הקטע ולשלב אותו בסט ביחד עם קטעים בסגנון דומה.
כמובן שלא כל קטע הוא זהה,
אבל כשבוחנים את מבנה הקטעים בסגנונות האלקטרוניים השונים
רואים שבסך הכל יש דמיון רב בין הקטעים ואין הרבה שמנסים להמציא את הגלגל.
הדבר נכון גם לסגנונות כמו פופ, רוק
ובעצם כל סגנון שאינו נסיוני בגדרתו.


לכן, העצה בעניין הזה הוא למצוא קטע רפרנס (דוגמא להשוואה)
מהסגנון שאליו משתייך הקטע שאתם כרגע עובדים עליו
וליישם את המבנה שלו על הקטע שלכם.
זו לא גניבה או חיקוי,
אלא יישום של סטנדרט
שהוא אחד ממאפייני הסגנון שעליו עובדים
וזה דבר שעשוי להגדיל את הסיכוי של
הקטע שלכם להתנגן במקומות הרלוונטיים.

למי שמופיע או מתקלט:
נסו לערוך גרסא על מנת להופיע איתה,
אילו החלטות הייתם מחליטים
על מנת להקל על עצמכם את את המוזיקה בהופעה?

2. הקטע לא עובד כמו שהוא. משהו חסר. צריך להוסיף עוד ערוצים.

 
יכול להיות שזה נכון,
אבל אם לא ברור לנו מה הדבר שחסר –
כדאי לבדוק אם הבעיה היא במה שחסר או במה שכבר יש.

לפעמים כשהקטע לא עובד,
זה מפתה להוסיף עוד ועוד אלמנטים
בנסיון להגיע להתקרב אל סיום הקטע.
אולי אם נוסיף עוד לופ של כלי הקשה, אז הגרוב יעבוד.
אולי אם נוסיף עוד קולות רקע אז הפזמון ירגש.
אולי אם נוסיף כינורות סינמטיים אז הקטע “ירגיש מופק”.

יש מושג מתחום ההפקה שנקרא “מבחן המדורה” –
כלומר האם שיר עובד גם כשמנגנים אותו עם גיטרה אקוסטית בלבד – כמו סביב מדורה.
אם הקטע עובר את המבחן,
סימן ששלב הכתיבה הושלם ואפשר להמשיך להפקה.
את אותו העקרון אפשר להחיל על סגנונות שונים, גם אם אין בהם גיטרה או שירה.

ההמלצה היא לבודד את הערוצים המרכזיים בקטע
(למשל קיק, סנר, היהט, בס, ליין מרכזי או שניים)
ולנסות לראות אם גם במצב הזה הרעיון המרכזי של הקטע נשמע מגובש.
הקטע לא צריך להשמע גמור או מופק אלא מספיק מעניין כדי לעבוד כמו שהוא.
(למשל אם היינו צריכים לשלב אותו כמו שהוא בדיג’יי סט,
או לתת את הערוצים כמו שהם לאמן אחר לצורך רמיקס)

במידה והקטע עובד כמו שהוא,
אפשר להתחיל לחשוב מה ספציפית חסר שם
כדי לשפר אותו, מתוך ידיעה שכל אלמנט נוסף
ישאיר פחות מקום במיקס לאלמנטים הבסיסיים
שכבר קיימים בקטע ולכן עדיף להיות בררניים כשמוסיפים תפקידים חדשים.

במידה והגרסא המצומצמת אינה עומדת בזכות עצמה,
ייתכן שעדיף לקחת צעד אחורה ולבחון מחדש את המרכיבים הבסיסיים שבמרכז הקטע.

 

השאירו תגובה

השארו מעודכנים וקבלו טיפים ומדריכים למייל