סולמות- לוקחים אותך למעלה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

זוכרים שדיברנו על מחסן כלים שאיתם
אנחנו יכולים ליצור את המוזיקה שלנו?
אז כמו שבמחסן של אבא בחצר יש סולם, ככה גם במחסן שלנו.
הסולמות במוזיקה הם אמנם לא פיזיים,
ולא נשתמש בהם כדיי להחליף נורה או לצבוע את התקרה בחדר,
אבל גם עליהם- ניתן לטפס למעלה ולמטה
ושימוש בהם יביא אתכם למקומות גבוהים יותר במוזיקה שלכם. 

כמו שיש כל מיני סוגים של סולמות 
אחד גבוה, אחד מתקפל, אחד מעץ ואחד ממתכת-
כך גם במוזיקה יש המון סוגים שונים של סולמות בהם אנחנו משתמשים. 
היום נדבר על הסולם הבסיסי ביותר
שממנו גם נגזרים הרבה סולמות אחרים- והוא הסולם המז’ורי.

אבל לפני כן- מה זה בעצם סולם?

במוזיקה המערבית ישנם 12 צלילים –
(דו, דו דיאז, מי, מי דיאז.. וכך הלאה עד שמגיעים שוב לסי).

את הצלילים האלה מוזיקאים
סידרו בתוך תבניות ומערכות.

הסולמות שאנחנו נדבר עליהם מורכבים מ-7 צלילים.
מתוך 7 הצלילים האלה ניתן להוציא מנגינות ואקורדים
והם חומר הגלם שאיתו אנחנו עובדים בהלחנה. 

רוצים ללמוד עוד על עולם המוסיקה? לפרטים על מסלולי הלימודים שלנו לחצו כאן >>

הסולם המז’ורי הוא ה”מוכר” ביותר
לאוזנם של מאזינים שאינם מוזיקאים במקצועם.
הוא כביכול הסולם הפשוט ביותר
וכך גם משמש בתור הסולם הבסיסי שממנו נגזרים רבים אחרים. 

הדרך הפשוטה ביותר להבין את זה היא דרך סולם דו מזו’ר (C major).

הצלילים בסולם הזה הם-

דו (C)  רה (D)  מי (E)  פה (F)  סול (G)  לה (A)  סי (B)

אם נרצה לנגן אותו
נוכל לנגן רק על הקלידים הלבנים בפסנתר
כאשר נתחיל בדו ונסיים בדו הגבוה יותר. 

כשנסתכל על התבנית של הסולם
נגלה שיש מרחקים קבועים בין כל צליל וצליל בסולם. 

כלומר- בין הצליל הראשון לשני,
תמיד יהיה מרחק קבוע של טונים (מרחק בין גבהיי הצלילים, בPitch),
כך גם בין השני לשלישי וכך הלאה. 

כל צליל בסולם נמצא בדרגה מסוימת
(בסולם דו מז’ור- הצליל בדרגה הראשונה יהיה הצליל דו, וכך הלאה).

זוהי התבנית של הסולם המז’ורי- 

 אם נסתכל על הקלידים נראה שבסולם דו מז’ור-  

בין דו (1) לרה (2)- יש מרחק של טון, בין רה (2) למי (3)- מרחק של טון,
בין מי (3) לפה (4) יש מרחק של חצי טון
וכך הלאה לפי התבנית עד שמגיעים שוב לדו (8/1).  

 

ניתן לגזור את התבנית של הסולם המז’ורי
שראינו פה בדו מז’ור לכל צליל שנרצה. כלומר
בגלל שיש 12 צלילים במוזיקה המערבית 
ישנם 12 סולמות מז’וריים הבנויים בתבנית שלמדנו
(למשל כמו מי מז’ור, סי במול מז’ור וכו’). 

רוצים ללמוד עוד על מוסיקה? לפרטים על מסלולי הלימודים שלנו לחצו כאן >>

התבנית הזו של הסולם המז’ורי היא מאוד חשובה
ממנה נוכל לבנות את האקורדים, איתם נוכל להלחין
וממנה נוכל להמציא מנגינה לשיר שלנו.
חשוב לומר שכאשר משתמשים ביצירה רק בצלילים שנמצאים בסולם
אף צליל לא ישמע ‘מזייף” או לא קשור לשאר הצלילים האחרים. 

ככל שנלמד יותר סולמות וכך בעצם יותר ‘תבניות’ שבהן נוכל להשתמש ולשחק
נוכל ליצור מוזיקה מגוונת יותר ומעניינת יותר.

השאירו תגובה

השארו מעודכנים וקבלו טיפים ומדריכים למייל