איך לעשות מיקס כמה שיותר טוב?

איך יוצרים מיקס טוב?

טוב זה כמו בערך לשאול איך מכינים את הפנקייק הכי טעים,
אבל בכל זאת נחלק את יסודות המיקס לשלבים ונדבר על עקרונות למיקס מיטבי.

מה הוא מיקס לפני הכל?

השלב בו סיימנו לכתוב את כל הקטע, הקלטנו וסידרנו את כל הערוצים
וכשאנחנו לוחצים פליי בתוכנה השיר מההתחלה עד הסוף מוכן! חוץ… מהסאונד.
כמובן שאנחנו מתייחסים לסאונד הסופי כבר מהצעד הראשון,
אבל יש שלבים שכדאי לבצע רק אחרי שהכל מוכן מבחינת כתיבה ועיבוד.

פותחים פרוייקט למיקס:

טוב.
יש לנו שיר/טראק/מוזיקה לפרומו בערוץ הופ/סט לאוטו,
נשמע לנו טוב, מובן, ברור, אין בעיות רציניות חריפות שאנחנו מזהים אז
אפשר לייצא את כל הערוצים של הפרוייקט
לתיקיה חדשה שנקרא לה ״שם הפרוייקט – מיקס״.
אחרי שייצאנו את כולם נפתח פרוייקט חדש לגמרי ונקי מכל ערוץ.
נטען את קבצי האודיו של הערוצים של הפרוייקט שלנו
ונתחיל למקסס בין הערוצים בעצם,
לקבלת תוצאה סופית כמה שיותר הרמונית, נכונה מבחינת תדרים,
שמעבירה ומעצימה את האופי ואת הכוונה שלנו בפרוויקט
וגם מתאימה את הפרוייקט להשמעה במערכות היעודיות: 

  • סאונד לפרומו – טלויזיה,
  • טראק פסייטראנס – הגברה של פסטיבל,
  • ביט היפ הופ – לכמעט הכל בתכלס וכו׳

רוצים ללמוד מיקס מאסטר? לפרטים על לימודי מיקס מאסטר שלנו לחצו כאן >>

לבלים/וליומוים, פאנורמה (pan):

הכל טעון בתוכנה – אנחנו לוחצים פליי ושומעים בידיוק את מה ששמענו בפרוייקט הקודם של ההפקה, רק טיפה יותר הדוק וחד כנראה – כי פינינו כח עיבוד למחשב ומשאבי מערכת ע״י כך שהפכנו את כל הדברים ה״פתוחים״ (מידי,אפקטים,מה לא) לאודיו – קובץ שהרבה יותר קל למחשב לנגן.

הדבר הראשון שנעשה הוא נבחר מהו הערוץ העיקרי המרכזי
או קבוצת הערוצים המרכזיים בקטע,
נגיע איתם לווליום של בין מינוס 10 למינוס 6 דיבי,
נוריד את כל הפיידרים של כל שאר הערוצים,
נעשה לופ על קטע שיש בו כמה שיותר ערוצים שמנגנים יחד,
ולאט לאט נרים את הפיידרים שלהם עד למידה המתאימה לדעתינו
לא חזק מידי שלא ישתלטו על דברים אחרים ולא חלש מידי כדי שבכל זאת ישמעו אותם.

נתחיל מהתפקיד העיקרי ביותר ונמשיך עד ל״שולי״ ביותר עד שנקבע לבלים לכל המיקס.
נשמע ונתקן נשמע ונתקן עד שנהיה מבסוטים.
כדי להקציב לזה זמן ולשמוע את הפרוייקט כ-מ-ה ש-פ-ח-ו-ת!!
כי האוזן מתרגלת מאוד מאוד מהר
ובסוף אחרי ששומעים אותו לופ 800 פעם
הוא נשמע סבבה לא משנה מה יש שם ומה אין שם.

נכוון גם את הפנורמה של הערוצים:
ימין ושמאל בתמונת הסטריאו של כל ערוץ לפי מה שהכי מתאים לפרוייקט.
העיקר במרכז והתוספות בצדדים לדוגמא.
מצילה אחת ימין מצילה אחת שמאל, ווקאל ראשי באמצע הכפלות בצדדים,
ליד במרכז אפקטים משחקים ימין שמאל – אין סוף לדוגמאות.

מקליט באולפן

רוצים ללמוד מיקס מאסטר? לפרטים על לימודי מיקס מאסטר שלנו לחצו כאן >>

אפקטים:

שימו לב שכרגע יש לכם 70-80 אחוז מהמיקס!
הכל צריך להיות ממש ממש קרוב לתוצאה הסופית עכשיו.
רק מלבלים ופנורמה ברוב הגדול של הסגנונות. הגענו לאפקטים
איקיו קומפרסורים ריוורבים בעיקר אבל הכל כשר.
מומלץ בשלבים האלה לעבוד בגרופים אם עדיין אין לכם
וגם אם יש אולי שווה לארגן מחדש את הקבוצות פי צרכי המיקס.

נשלוט על עוצמת התדרים בכל ערוץ ע״י האיקיו המועדף שלנו למטרה .
יותר בס פחות טראבל. נשלוט על הטווחים הדינאמיים ע״י הקומפרסורים האהובים עלינו.
יותר דחוס ובפרונט, יותר צר ובצדדים לגומא.
כמובן כל שאר התבלינים שמעשירים את המיקס שלנו
וגורמים לכל התפקידים לעבוד יותר ויותר טוב אחד עם השני כמו ריוורבים (בעיקר קצרים בשלבים האלה), דילייאים, דיסטורשנים עדינים, מה לא.

פינישים:

בפינישים הכל מותר (כמובן שתמיד הכל מותר, זאת מוזיקה)
אוטומציות, שליחות, פריז ואקפורט/סימפול מחדש כיחיד או כגרופ,
מה שצריך כדי שתהיה לנו אחידות בקטע, שהכל ישמע סופר ברור ומלא כמו שהתכוונו.

ברור שזה על קצה המזלג אבל זה הבסיס!

תהנו!

השאירו תגובה

השארו מעודכנים וקבלו טיפים ומדריכים למייל