5 טיפים להפקת מוסיקה אלקטרונית
הפקת EDM יכולה להתחיל מתחביב ולהביא אותנו היום לקדמת הבמה. הדרך להצלחה ארוכה ולא קלה, במיוחד אם אנחנו לא באמת בקיאים בז'אנרים של סצנת הריקודים.
1. אפשר להשתמש בקיק (Kick) גדול ושמן, ובבס ליין קטן ורזה, או להיפך.
לקיק יש תפקיד חשוב ומשמעותי מאוד בטרק שלנו. מלבד היותו קיק, איך הוא בכלל משפיע לנו על הטרק באמת?
אחת הבעיות הנפוצות שבהן נתקלים מפיקים של מוזיקה אלקטרונית, היא תהליך המיקס של אזור התדרים הנמוכים (Low End).
הטיפול באזור התדרים הנמוכים הוא די בעייתי. מכיוון שרובנו לא באמת יכולים להשקיע במוניטורים מפלצתיים שיכולים לשקף לנו מה קורה באזור התדרים מתחת ל-50Hz, ורבים מאיתנו עובדים בחדרים שאינם מטופלים אקוסטית.
אז בכל זאת, איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שהקיק שלנו לא יתנגש בבס ליין? (Bass Line)
אז דבר ראשון עלינו לכבד את הקיק והבס שלנו, ולתת לכל אחד את המקום שלו. במילים אחרות, אם יש לנו קיק יחסית קטן ורזה, אז הוא יתפוס מעט מקום, מה שיפנה מספיק מקום לבס ליין גדול, שמן ומלא נוכחות. אם יש לנו קיק גדול ועוצמתי, אז לא ישאר לנו מקום לבס ליין גדול.
בקיצור, ככל שהקיק יהיה קטן יותר, אז לבס יהיה יותר מקום, ולהיפך.
2. לא לפחד לפתוח טרק בקטע ווקאלי ( Vocal) או במידי.
רבים מהמפיקים חושבים שלפתוח טרק במלודיות מוכנות, או בלופים של מידי, זה סוג של רמאות (זה פשוט להשתמש ברעיון שהוא לא שלנו). אם אנחנו רוצים להפוך למפיקי מוזיקה אלקטרונית גדולים באמת, אז אנחנו חייבים להוציא מהראש את כל המחשבות האלה. הרבה המפיקים הגדולים נכנסים לאולפן בלי שום רעיון ממשי בראש, מה שמקשה את תחילת תהליך היצירה. אז מה עושים במצב כזה? מה עושים כשאין שום רעיון בראש? פשוט לוקחים רעיון של מישהו אחר (לופ במידי או באודיו) ומתחילים לפתח אותו לכיוון שלנו. תמיד אפשר להשתעשע ולהגיע לרעיונות מעניינים. הרבה יותר קל להתחיל איזה טרק כשיש לנו רעיון (גם אם לא שלנו), מאשר בלי, זה בטוח. אם אתם עדיין חושבים שלהשתמש בלופ מידי זה פסול, אז אתם תמיד יכולים להתחיל באיזה לופ של ווקאל. לווקאלים יש בדר"כ מלודיה, אז תמיד אפשר להלחין בכיף אקורדים למלודיה!
3. להשתמש בקליפר על המאסטר.
- זה אחד הסודות הגדולים והכמוסים ביותר של רוב מפיקי הז'אנרים האלקטרוניים. המון מפיקים מוזיקליים משתמשים בקליפר (Clipper), הם משתמשים בו אפילו על הלידים (Leads) שלהם. מזמן עברו הימים שבהם שמרנו על רמות דינמיקה במוזיקת הדאנס. בסטנדרטים של היום אנחנו כל הזמן חייבים לנפח את הסאונד, להגדיל אותו, ולהגיע לעוצמות לא הגיוניות בעליל. אין לנו ברירה, אז יאללה תפעילו את הקליפר!!!
אז בכל זאת, מה זה בעצם קליפר???
קליפר משתלט לנו על פיקים קיצוניים במיוחד, ונותן לנו שליטה נוספת על ענייני הדינמיקה בטרק שעליו אנחנו עובדים. השימוש בקליפר הוא ברור ופשוט יחסית, לכן טכנאים רבים בוחרים להשתמש בו. הקליפרים האהובים עלי באופן אישי הם ה- Tracks Clipper וה- Kazrog Clipper.
4. להשתמש בטרק להשוואה למיקס וסדר כללי.
שימוש בטרק להשוואה הוא טריק ידוע כבר שנים רבות, גם למטרות השוואה בשלב המיקס, וגם לשמירה על סדר בהפקה. הוא נותן לנו יעד לכוון אליו, זה חשוב מאוד. (במיוחד אחרי שעות רבות של מיקסים)
מאוד קל מאוד ללכת לאיבוד כשעובדים על מיקס וחוזרים שוב ושוב לשנות קצת את הפרמטרים של הקומפרסור והאקולייזר, זה יכול להפוך לעבודה ארוכה מאוד ומתסכלת מאוד. שימוש בטרק להשוואה יכול לעזור לנו לקבל החלטות בנושא הסאונד, ומאפשר לנו לכוון טוב יותר למטרה בכך שממחיש לנו את הסאונד של היעד הסופי אליו אנחנו שואפים להגיע. בנוסף טרק ההשוואה עוזר לנו בשמירה על סדר בפרוייקט. תרשמו לעצמכם נקודות חשובות שקטע ההשוואה מדגיש בפניכם, תציינו את האלמנטים שתפסו את תשומת לבכם, ופרטים חשובים נוספים לגבי הטרק.
5. להשתמש בפריסטים טובים ואיכותיים בביצוע הטרק שלנו.
אז הטיפ האחרון בנושא הוא שימוש בפריסטים (רצוי שיהיו מעולים). פריסטים יכולים לעזור לנו בכל הנוגע להשראה, ובאותה העת לספק לנו סאונד מעולה שלא ידרוש מאיתנו התעסקות עם עבודת עריכה רבה. לא לדבר על זמן עבודה יקר שנחסוך, זמן יקר שנוכל להשקיע בפיתוח רעיונות וביצירת המוזיקה עצמה. אל תשכחו, בזמן תהליך היצירה נרצה לשמור על סאונד יחסית פשוט. אחרי שנסיים את הקטע זה הזמן לחפש פריסטים מעניינים ומיוחדים, כדי שבכל זאת נשיג סאונד מקורי שיבדיל אותנו מכל השאר.
אל תשכחו להתנסות בטיפים עליהם דיברנו, נשתמע בטיפים הבאים!