הלחנה, טקסט, אקורדים ומה שמסביב
קיבלתם/ כתבתם טקסט מדהים, אתם מתחברים אליו ואתם מרגישים שאתם רוצים לבצע הלחנה לאותו קטע, אבל אתם שוברים את הראש ולא מצליחים? הנה כמה נקודות בשבילכם- שיכולות לעזור לכם בכל שלב הלחנה עם הטקסט שקיבלתם ולבסוף, ליצור שיר.
1- להבין את הטקסט לקראת הלחנה
אם הטקסט לא נכתב על ידכם,
חשוב מאוד שתבינו למה התכוון המשורר, כן, תרתי משמע.
שיר שכתב מישהו אחר נושא בתוכו את המחשבות של האדם שכתב אותו
ומאחורי המילים האלו יש מטרה מסוימת ותחושה שהוא היה רוצה להעביר.
כדיי להלחין את השיר בצורה הטובה ביותר, כזו שעוזרת להעביר את המסר של השיר
אנחנו צריכים קודם כל להבין אותו, אחרת גם אם הלחן יהיה מדהים,
אם הוא לא יהיה קשור לשיר ומתאים למילים שבחר המשורר- הוא לא ירגש באותה המידה שיכל היה ברמת הלחנה.
זכרו- גם אם לא הצלחתם להבין בעצמכם על מה הטקסט
אתם תמיד יכולים לשאול את הבן אדם שכתב אותו או לנסות לברר יותר לעומק למה הוא התכוון.
2-"להלביש" את הטקסט במוזיקה שכבר הלחנתם
נכון, זה לא תמיד יצליח ולפעמים ממש לא יתאים למשמעות של השיר- אבל, יכול להיות גם שכן.
אם תקחו מהלך אקורדים שהלחנתם בעבר – תוכלו לנסות להלביש אותו על הטקסט.
יכול להיות שהוא יתאים במלואו, ויכול להיות שתצטרכו לעשות בו שינויים.
אבל היי- לפחות יש לכם בסיס שאתם מכירים ומתחברים אליו מוזיקלית.
אם אתם חושבים שהוא מתאים אבל הטקסט לא נכנס בדיוק בקצב של המהלך שהכנתם,
תוכלו לשנות את 'חיתוך' ההגיה של המילים,
לפרוס מילה במשך זמן ארוך יותר/ קצר יותר וכך להתאים את הטקסט מבחינה מוזיקלית אל המהלך שלכם.
רוצים ללמוד סאונד והפקה מוזיקלית? לפרטים על מסלולי הלימודים שלנו לחצו כאן >>
3-לנסות לשיר את הטקסט, שוב ושוב
כשנגשים לשלב הלחנה, הרבה פעמים יותר קל למצוא מנגינה לשיר ועליה להלביש את האקורדים המתאימים.
תנסו לשיר את השיר ולהמציא למילים מנגינה שנשמעת לכם טוב באוזן.
תקפידו על להקליט את הקטעים שיוצאים לכם לעצמכם
אל תבנו על זה שתזכרו את זה כי רעיונות טובים יכולים לברוח לכם בשיטה הזאת.
לנסות לשיר יכול להיות מייאש,
אבל חשוב לנסות שוב ושוב,
מי יודע, אולי בפעם ה-7 שתנסו לשיר את השורה הזאת תצא לכם מנגינה מעניינת ויפה.
4-בחירת סולם מתאים לשיר
אחרי שהבנו את הטקסט,
אנחנו צריכים לחשוב על האווירה שאנחנו רוצים להקנות לשיר.
איזו דרך יש לנו לבחור אווירה ליצירה שלנו
בחירה נכונה של סולם.
כמו שכתבתנו פה בעבר, לכל סולם יש אופי משלו ושימוש בו יוצר אווירה אחרת בשיר.
אם נרצה לתת לבית בשיר הרגשה עצובה יותר,
כדאי שנבחר בסולם מינורי, אם נרצה לתת לו תחושה שמחה ושלווה יותר כדאי שנבחר בסולם מז'ורי.
כמובן שאפשר להשתמש בכמה סולמות שונים ביצירה ולא חייב לשמור על אותה האווירה לכל אורך השיר.
איך תהפכו רעיון מוסיקלי לפרוייקט בכמה צעדים?>>
5-בהמשך לבחירת הסולם, צריך לחשוב על האקורדים
יש הרבה מאוד סוגי אקורדים שונים ובדומה לסולמות,
כל אחד נותן לנו תחושה אחרת.
היחס בין האקורדים מאפשר לנו משחק של יצירת מתח והרפיה שאנחנו יכולים להשתמש בו כדיי ליצור עניין בטקסט.
למשל- אם נקודה מסוימת בשיר רוצה ליצור תחושת מתח מסוים אצל הקורא,
נוכל לנגן בו אקורד מוקטן, אם נרצה ליצור תחושה שמחה,
נוכל להשתמש ברצף של אקורדים מז'וריים שיספקו לנו אותה.
חשוב לזכור
הבחירות המוזיקליות שנעשה משפיעות על הדרך שבה המאזין יתייחס לטקסט שהוא שומע,
אם נרצה- נוכל לשרת את הטקסט ולהעניק לו באמצעות המוזיקה דגש גדול מאוד
או שנוכל לתת למוזיקה לתת את הדגש בעצמה תוך מתן פחות דגש על המילים.
הבחירה הזאת היא שלנו- ויש לה השפעה עצומה על השיר.