כשאנחנו מפיקים בחדר/באולפן, אנחנו שואפים שהתוצאה תשמע הכי טוב שאפשר, שמה שאנחנו שומעים שאנחנו עושים כרגע באולפן זה בידיוק מה שישמעו כשהקטע ינוגן בחוץ, בשביל זה אנחנו מחלישים ומצמצמים את ההשפקה של החלל שבו המוזיקה מנוגנת – החדר/האולפן – כמה שיותר. כדי שמה אנחנו עושים במחשב – יצא דרך הרמקולים ויגיע לאזניים שלנו בצורה כמה שיותר נקייה עם כמה שפחות השפעות חיצוניות שלא קיימות במוזיקה עצמה
1. מיקום המוניטורים.
אנחנו רוצים למצוא סביבה כמה שיותר סימטרית ובה להציב את המוניטורים. חשוב כמובן למקם אותם בצורת משולש שווה צלעות – כלומר שהמרחק בין רמקול לרמקול ובין רמקול אליכם אל נקודת ההאזנה, נקודת ה״סוויט ספוט״ – יהיו שווים. תנסו כל מיני קירות, כל מיני מיקומים, הימנעו מדלתות, חלונות, קירות לא סימטריים – בקיר שלידו המוניטורים ממוקמים. מכאן כמובן מקמו את הסוויט ספוט – נקודת ההאזנה – במרכז הקיר.
2. אם אנחנו לפני השלב של טיפול אקוסטי רציני בחדר, כדאי למלא את קירות החדר בחומרים סופגי סאונד.
מדפי ספרים (ששוברים את גלי הקול לכיוונים שונים), ארונות בגדים – לפתוח את הדלתות כאשר עובדים כדי שהבדים יספגו החזרי סאונד, שטיחים עבים, וילונות מאסיביים, ספות ורהיטים כבדים אחרים.. נסו להיזכר אם אי פעם נכנסתם לדירה חדשה או שבדיוק פינו אותה או נגיד מקלט, איזה הד היה שם, ואיך הוא הוחלש בצורה משמעותית אחרי שהיו רהיטים רגילים בחלל..
3. בדקו את המיקסים שלכם עם אזניות טובות.
אוזניות מבטלות לחלוטין את כל מה שקשור לאקוסטיקה. אוזניות טובות ומקצועיות עולות הרבה פחות מטיפול אקוסטי מקצועי והן כנראה ישמשו אתכם לאורך שנים גם לאלף שימושים אחרים, אז שווה להשקיע בזוג טוב ולעבוד עליו לפעמים לאורך זמן (לכן חשוב שיהיו נוחות), ולפעמים בצורה של ״הלוך חזור״ או A/B כדי לבדוק סאונד.
4. שולחן כמה שיותר קטן וכמה שיותר מאסיבי.
ההחזרים הראשונייים החזקים ביותר הם מהשולחן. אם עמדת העבודה שלכם היא גם ספריה ומגירות ומשחט העבודה הוא גדול ורחב, יש משטחים ארוכים, רחבים וחלקים שאינם בולעים סאונד – בקיר לידו ממוקמים המוניטורים, כלומר בקיר של עמדת העבודה – אתם תקבלו החזרים מיותרים רבים. נקו את עמדת העבודה, תתארגנו על שולחן שעונה בידיוק על הצרכים שלכם – כמה שיותר קטן בשטח וכמה שיותר מאסיבי מעצים כבדים וכו. פחות מומלץ מתכת או זכוכית כמובן.
5. סטנדים למוניטורים.
סטנדים פשוטים עולים כמה מאות בודדות של שקלים והם עושים עבודה מעולה לשלב ההתחלתי. ברגע שמנתקים רמקול מהרמקול השני וכמובן מהמשטח המשותף שהם יושבים עליו (השולחן) יש לכל רמקול את האפשרות לרעוד ולפלוט סאונד בצורה שלא מושפעת מהרעידות של הרמקול השני. זה מנקה לנו את הסאונד באופן כללי, משפר לנו את תמונת הסטריאו, ו״מהדק״ את היענות התדרים של הרמקול לאורך כל הגרף.
שאפו שיהיו כמה שיותר מאסיביים וכמה שיותר יציבים. אפשר גם להכין לבד כמובן.
לסיכום:
אפשר להגיע לתוצאות מעולות גם בלי אקוסטיקה מקצועית. אז עד שתחליטו שאתם משקיעים בסביבת העבודה שלכם ושואפים לייצר חומרים ברמה סופר גבוהה בין לאומית, להקליט לעצמכם, למקסס לעצמכם ואפילו למסטר לעצמכם את החומרים – אפשר לעבוד עם מה שיש ולנצל פתרונות זמינים וזולים כדי להשיג תוצאות משמעותיות.