סולמות מקבילים
סולמות מקבילים הם חומר הגלם
העיקרי שלנו כאשר אנו באים ליצור מוזיקה-
אותם מערכות של צלילים שבנויות בתבנית
מסוימת שחוזרת על עצמה. מאותה התבנית
אנחנו יכולים להפיק מנגינות והרמוניות
והיא בעצם הבסיס המוזיקלי לשיר שלנו.
דיברנו בעבר על סולם מז’ורי ועל סולם מינורי טבעי,
כל אחד מהם הוא סולם בעל אופי ייחודי לו,
סאונד משלו ותבנית משלו. אבל- מה הקשר בין שני הסולמות?
סולמות מקבילים – מה הכוונה?
סולמות בעלי שם שונה- אבל שמורכבים מאותם צלילים-
עם אותם סימני היתק (מספר זהה של דיאזים או במולים).
היום נדבר על זוג אחד של סולמות מקבילים
והם שני הסולמות שדיברנו עליהם בעבר- מז’ור ומינור טבעי.
אם נסתכל על סולם דו מז’ור- שצליליו הם דו, רה, מי , פה, סול, לה, סי
ונחפש סולם מינור טבעי שמכיל בדיוק את אותם צלילים-
נמצא את סולם לה מינור- שצליליו הם לה, סי, דו, רה, מי, פה ,סול.
לשניהם אין סימני היתק – אין דיאזים או במולים והם בעלי אותם צלילים בדיוק
רוצים ללמוד בהרחבה על סולמות מקבילים בקורס תאוריה מוסיקלית? לפרטים על לימודי תאוריה >>
מה גורם לסולמות מקבילים להישמע אחרת אחד מהשני?
המבנה של המרחקים בין צליל לצליל שונה בין שניהם.
איך יודעים איזה סולמות מקבילים זה לזה?
- בסולם המזורי- הדרגה ה-6 בסולם היא המינור המקביל. (לדוגמא- בסולם סול מז’ור- הצליל בדרגה ה-6 הוא מי ולכן המינור המקביל שלו יהיה מי מינור).
- בסולם המינורי הטבעי- הדרגה ה-3 היא המז’ור המקביל. (לדוגמא- בסולם דו מינור- הצליל בדרגה ה-3 יהיה מי במול ולכן המקביל המז’ורי שלו הוא מי במול מז’ור).
איך סולמות מקבילים יכולים לעזור לנו בהלחנה?
כאשר אנחנו מלחינים שיר אנחנו מחליטים על סולם מסוים שמספק לנו טוניקה –
שתהיה ‘הבית’ של השיר שנרצה לחזור אליה
וכל מהלכי האקורדים נועדו ליצור מתח והרפיה ביחס אליה.
אנחנו יכולים לכתוב איזה מהלכי אקורדים שנרצה-
כאשר אנחנו משתמשים באקורדים של הסולם שבחרנו.
חשוב להבין- האקורדים של הסולם המז’ורי שבחרנו-
הם אותם אקורדים של הסולם המקביל המינורי שלו.
רוצים ללמוד בהרחבה על סולמות מקבילים בקורס תאוריה מוסיקלית? לפרטים על מסלולי הלימודים שלנו לחצו כאן >>
הסולמות המקבילים מאפשרים לנו לשחק בין ‘אווירות’ וסאונדים שונים בחלקים שונים בהפקה שלנו.
כל זאת- תוך הבטחה שכל האקורדים שננגן ישמעו טוב ולא ירגישו ‘מזויפים’ ולא קשורים.
לדוגמא- נוכל להתחיל בבית בסולם מינורי, להקנות אווירה שקטה ואולי קצת עצובה, לשים דגש על הטוניקה המינורית (תוך שימוש בדומיננטה שלה וכו’) ולקראת הפזמון להחליט שאנחנו עוברים לאווירה יותר אופטימית ולעבור לסולם המז’ורי המקביל. כך אנחנו יכולים לשלב בין הסולמות בשיר ולהעשיר את ההפקה שלנו.
דרך אחת לעבור ‘חלק’ בין הסולמות המקבילים היא להשתמש בדומיננטה שניונית
מה הכוונה? נניח ואנחנו רוצים לעבור מסולם מז’ור C לסולם מינור Am וספציפית לטוניקה שלו- Am.
-נסתכל על הסולם המינורי Am ונמצא את הדומיננטה שלו- Em, כלומר, שימוש בEm יצור לנו מתח שיוביל אותנו לAm.
-ניקח את אקורד Em ונהפוך אותו לאקורד E7 (אקורד מזור עם ספטימה קטנה)- כדיי להגדיל את המתח שיווצר.
-נכתוב מהלך אקרודים בסולם המז’ורי שבסופו E7 ולאחריו נעבור אל הסולם המינורי שלנו- ונכתוב Am.
מהלך כזה מאפשר לנו מעבר מעניין וחלק בין שני הסולמות המקבילים (ועובד גם כאשר הסולמות לא מקבילים), ונותן לנו הזדמנות להעשיר את ההפקה שלנו עם אווירות שונות וסולמות שונים- כך שהיא יותר מעניינת.
הרחבה על נושא באתר וויקפדיה בקישור :